Monday, 19 January 2015

roti butterscotch bulat

assalamualaikum semua

pernah makan roti ini tak??? sedap kan... saya pun suka makan roti ini. tp harganya mahal sangat.



semalam tetiba diri ini rajin pulak nak buat roti ala2 ini. tapi versi saya la.. saya buat bulat2 senang anak2 nak makan...




bahan-bahannya

Bahan A
1/2 kg tepung high protein
100 gm gula kastor
10 gm garam
10 gm yis kering
1/2 susu besar bread softener
1 sudu besar susu pekat manis

Bahan B
210 ml air sejuk (tambah dengan 4 ketul ais) - saya guna air daripada peti sejuk
1 biji telur gred C

Bahan C
55 gm shortening
40 gm mentega

cara-cara membuatnya

1. masukkan semua bahan dalam bread maker. pastikan bahan cecair dimasukkan dulu, shortening, mentega, tepung dan atas sekali yis dan garam.  yis dan garam jangan letak sekali.  maknanya penjuru kiri letak yis, penjuru kanan letak garam. switch on dan biarkan hingga doh siap.. senang kan...

* kalau yang tak ada bread maker boleh ikut step ini.  campur bahan A dan putar guna mixer selama 3 minit.  kemudian masukkan bahan B dan putar lagi 3 minit.  lepas tu campurkan bahan C dan putar selama 24 minit. kemudian rehatkan sebentar baru boleh ikut langkah di bawah...

2.  setelah siap (lebih kurang 1 1/2 jam) keluarkan dan letak di atas papan pencanai.

 
3.  memula kita bahagikan adunana mengikut saiz yang dikehendaki.. buatkan bentuk bulat dan leperkan.

 

4. kemudian, letakkan chip butterscotch.

 

 

5. tutup dan bentukkan bulat2. kemudian letakkan di dalam dulang pembakar.. biarkan seketika hingga doh kembang..


 


   

6. sapukan tetur diatas doh tadi dengan menggunakan berus




 

7. taburkan bijan sebagai hiasan.  berterabur bijan tu... ramai sangat pembantu chef..

8. beginilah rupanya... macam2 saiz dan bentuk.. yang bulat ada, yang lonjong pun ada.... hentam lah anak2... janji korang heppy...... kemudian masukkan dalam oven dan bakar pada suhu 160 darjah celcius selama 15 hingga 20 minit.


 

9. setelah masak, sapukan mentega di atas roti tadi supaya nampak berkilat.. begini lah rupa roti butterscotch ala saya....





nota tambahan......

 

kepada yang tak tahu rupa butterscotch chip ni ini lah rupanya.  boleh beli kat kedai bakery... yang gambar di bawah ni pulak adalah bijan yang saya tabur kat atas roti tadi....



selamat mencuba.....

like