Monday 29 June 2015

membuat roti jala yang sedappppp

assalamualaikum semua

hari ini saya nak kongsikan yang sangat simple dan baahn2 pun mdah diperolehi.



bahan-bahan
3 cawan tepung gandum
2 1/2 sudu besar minyak masak
1 sudu kecil garam
1 biji telur
3 cawan air/ santan/ susu segar (saya guna air dicampur dengan santan)
sedikit pewarna kuning

cara-caranya

1. blend semua bahan hingga sebati kemudian masukkan ke dalam acuan roti jala.  Saya guna jenis botol yang ada 3 muncung. boleh tengok gambar di bawah ini.  bagi saya guna botol senang sebab mudah nak kawal kadar aliran tepung yang keluar.

  

2.  Panaskan sebentar kuali non stick (boleh aje guna kuali biasa tp kena letak minyak sikit).  Lepas tu korang jala lah ikut suka hati.  asalkan bila digulung nampak berkirai macam jala ok....  korang tak payah terbalikan roti tu tau  nampak kering aje angkat.   gambo bawah ni saya punya versi.  versi janji jala.  hahaha tak ada QC hokey....

3.  Lepas tu bolehlah gulung mengikut saiz yang disukai... gambo kat bawah ni tangan anak bujang saya yang tetiba datang angin kus2 nak tolong mama dia kat dapur.. sampai habis dia tolong gulung.  Lepas tu buka dan sahur dia nak makan roti jala aje... hahaha..


 


 4.  ini lah rupa roti jala yang dah siap digulung.  roti ni lembut aje.  Saya lawankan dengan kari ayam aje.  terima kasih kepada pemilik resepi asal Azie kitchen yang sudi berkongsi resepi roti jala ini.






No comments: