Thursday, 2 July 2015

Ramadan ke 15

Assalamualaikum semua

rasa sekejap aje masa berlalu
hari ini dah 15 ramadan..
apa agaknya yang perlu disiapkan???

merenung kembali aktiviti sepanjang separuh ramadan yang telah berlalu...
solat terawih... lompong.. ikut mood. kalau rajin buat tak rajin tak buat.

ada sekali tu saya datang masjid untuk solat isyak aje sebab anak bujang kecil tu dah terlepek atas sejadah. mengantuk katanya.  terus saya ajak balik. kesian pulak..

nak pergi terawih sesorang tak kena pulak. takkan lah nak tinggalkan 3 beradik tu kat rumah malam2. diajak tak mahu ikut.
penat katanya sebab kena sembahyang banyak.
 iya lah diorang kan masih sekolah lagi.  hai... lah anak2 ku.
Kesudahannya saya terawih dalam mimpi aje lah.. huhuhu.

niat di hati nak jadi makin baik dari sehari ke sehari.  tapi perlaksanaannya ke laut. mmm.

untuk raya tahun ini juga saya nak gotong royong anak beranak nak buat biskut raya.
barang2 asas dah beli.
rancangannya hujung minggu ini nak buat operasinya...
harap2 lah jangan tiba harinya semangat ke laut sudah...
kesian kat anak2.  diorang bukan main teruja lagi nak buat biskut raya.
yang ada dalam kepala ini nak buat almond london dan biskut nestum aje...

macam biasa setiap kali nak balik raya tempahan kek lapis memang banyak.
al maklumlah saya kan tinggal di tempat operasinya. (saya tak buat sendiri ye. beli kat kedai. tolong belikan aje tak ambil untung pun)...
minggu depan hari Selasa baru nak beli kek tu.
kalau lewat sangat takut jadi kalut.
kelam kabut pulak..

Sambutan raya tahun ini saya sambut secara sederhana aje...
terlalu banyak dugaan dan ujian yang Allah berikan kepada saya tahun ini...
Apa yang saya cuba lakukan hanyalah untuk kebahagian dan kegembiraan anak2 sahaja.
kalau ikutkan hati yang sedang terluka (bagai dihiris2 dengan sembilu) ini mahu aje saya duk diam2 dalam bilik tak mahu jumpa dengan sesiapa masa pagi raya nanti.
biarlah orang kata apa janji saya tenang...

tapi.....
kesian dengan anak2. mereka nak merasa kemeriahan hari raya tu.
walau apapun yang terjadi keutamaan saya adalah anak2...
saya akan cuba memenuhi permintaan mereka ikut kemampuan saya.
mereka cakap nak pakai baju sedondong macam raya tahun2 lepas.
insha Allah saya akan cuba penuhi permintaan mereka.
senyuman mereka adalah syurga bagi saya..

sebenarnya dah malas nak fikirkan masalah yang melanda diri ini.
semakin difikir, semakin menyakitkan hati. (ibarat menolong anjing tersepit, dah lepas dia gigit kita balik)..
tapi kita kena jugak redha.
dah tertulis ini lah perjalanan hidup saya..
terima aje lah..

Saya bersyukur kepada Allah atas rezeki yang telah diberikan.
alhamdullilah.. terlalu banyak rahmat yang Allah berikan.
ada masanya dia berikan ujian untuk menegur kita yang mungkin terleka.

mungkin ada hikmah disebalik semua ini...
harap2 di pagi raya ini saya masih mampu tersenyum apabila ada mulut2 yang bertanya di mana 'DIA?'..




like