Wednesday, 9 September 2015

pop corn (homemade)


assalamualaikum....

siapa suka makan pop corn???
biasanya kita boleh beli kat pasar malam, shopping compleks dan kat pintu masuk wayang gambar
macam dah jadi trend pulak kan bila menonton movie  nak kunyah pop corn....
feeling ala2 mat saleh celup gitu...

ini lah rupa pop corn utk sesiapa yang tak kenal...




entry kali ini saya nak tunjukkan cara2 membuat pop corn yang senang sangat...

mula2 kita perlukan pop corn seeds.  saya beli jenis ini aje kat pasaraya..
satu bungkus ni boleh buat 3 kali...



mula2 tuangkan minyak masak ke dalam kuali.. agak2 lah ye... kalau nak letak butter pun boleh tapi mesti campur dengan minyak masak.. sebabnya takat didih butter dengan takat didih minyak berbeza. (macam cikgu sains pulak)  kalau guna butter aje, bertih jagung tu belum sempat meletup, butter dah hangus...

untuk tengok minyak dah panas atau tidak, letakkan beberapa biji jagung ke dalam kuali.. macam gambar kat bawah ye..



bila jagung tu dah mula pop, tandanya minyak tu dah cukup panas.  tuangkan segenggam jagung ke dalam kuali kemudian cepat2 tutup.  gambar jagung sebelum pop x sempat nak snap. kalau sibuk nak snap jugak alamatnya anak2 saya akan bergembira bermain 'snow' kat dapur tu...

diingatkan sepanjang proses pop tu jangan sesekali buka penutup kuali ye.... kalau tak alamatnya u ll semua akan dihujani dengan tembakan peluru bertih jagung..... hahaha..



jagung akan meletup di dalam kuali tu.. bila dah berhenti meletup, matikan api dan bolehlah tuang ke dalam bekas.



untuk buat sirap gula pula , gunakan kuali tadi dan tuangkan 3 sudu besar gula. kacau sampai cair.  lepas tu masukkan 2 susu besar butter, kacau sampai butter cair dan slowkan api.

masukkan pop corn tadi ke dalam kuali. kacau sebati dan matikan api.

biarkan pop corn tu sejuk sekejap ( anggaran 2 hingga 3 minit).  pop corn tu akan jadi rangup.

bolehlah dinikmati...



inilah rupa pop corn tu.. minta maaf gambo gelap.. maklumlah hp murah...

sekian, selamat mencuba.........
wassalam

like