Friday 30 October 2015

Akhirnya...destop dan printer baru

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

untuk pengetahuan korang, destop kat rumah saya ni dah berusia hampir 7 tahun.
saya beli masa belajar master dulu.. tahun 2008 kalau tak salah saya beli PC ni..
lama dah kan usianya.
monitor pun dah bertukar. tapi destopnya masih saya guna lagi.
lebih kurang 6 bulan jugak lah destop saya terbengkalai.
tak boleh nak on.
saya tak taulah sama ada harddisk rosak atau kena format balik.
malas saya nak fikir sebenarnya.
tapi iyalah... saya sayangkan gambar2 kenangan yang ada dalam tu aje..

anak saya Izah selalu kena buat kerja sekolah guna komputer.
disebabkan PC kat rumah bermasalah, selalu jugak lah dia saya bawa ke ofis untuk cari maklumat dan tumpang print. (printer saya pun rosak jugak... huhuhuhu)
kesian dia...
padahal kat rumah memang ada stremyx. rasa membazir pulak bila tak digunakan
tiap2 bulan bayar bil...

akhirnya pada hari minggu yang lepas saya pun jengahlah ke kedai komputer.
pada mulanya saya nak survey aje, tapi bila tengok harganya agak berbaloi saya terus sambar aje.
kebetulan beli destop ini dapat beli printer dengan harga murah...
saya pun malas nak fikir panjang. memang perlu pun..



sempat saya snap gambar seketul masa kat kedai.. hihihi. yang atas sekali tu laptop baru.. hihihi. nanti sy cerita kat entry lain ye..  yang dari atas nombor dua tu printer baru dan yang bawah sekali lah destopnya...



inilah rupanya masa dalam kotak. kelebihan destop jenis ini dia ada built in wifi receiver (betul ke term nya? hentam aje lah. asalkan u ll paham). maknanya tak payah nak cucuk wifi punya kat usb port tu... bila beli destop ni dia datang sekali dengan mouse, speaker dan keybord


inilah rupanya setelah dipasang. comel aje. saya suka. jimat space.  speaker saya masih pakai yang lama. speaker yang baru tu saya simpan dulu.  nanti2 lah saya fikir nak guna kat mana.


inilah gambaran penuh keseluruhan meja saya.  printer tu kaler putih pulak.  yang lain semuanya kaler hitam. tak kisahlah asalkan boleh guna jadilah.  lepas ni Izah dah senang nak buat kerja sekolah. tak payah nak merengek datang ofis mama dia kalau ada tugasan yang memerlukan dia guna internet dan print.

buat masa  sekarang printer lama dengan destop lama saya biarkan tersadai kat tepi dinding tu.  saya kena fikirkan cara nak melupuskannya.  kalau tak silap saya tak boleh buang sebarangan kat tong sampah..

sila abaikan habuk yang melekat kat atas tu.. dah hampir 6 bulan terperuk kat situ. jadi secara automatiknya habuk pun banyak. saya pulak terlebih rajin nak bersihkan. tahu lah dah rosak... diabaikan terus jadinya... huhuhu.



sekian, wassalam...

No comments: