Wednesday, 15 April 2015

membuat jus roselle


assalamualaikum semua..



siapa pernah minum jus rosselle??? sedap kan?  so hari ini saya nak tunjukkan cara-cara saya membuat jus roselle. homemade aje tau. tanpa bahan pengawet... (berangan nak jadi chef pulakkk).

kalau ada sesiapa yang tak tahu pokok roselle. inilah rupanya...






cara nak buat jus roselle ni mudah aje.  mula-mula kita petik dulu buahnya daripada pokok.



inilah buah yang telah dipetik. tak banyak sangat la.. tapi cukuplah untuk saya anak beranak.


 

mula-mula kita keluarkan bijinya dulu. rujuk gambar ye...




inilah rupa biji roselle yang nak kena buang..






masukkan dalam periuk dan letaklah air. yang ini saya main agak2 aje.  masukkan gula ikut suka ye. dah nama pun jus.   kalau nak jadikan ibu jus lebihkan gula. macam saya memang lebihkan gula. masa mula-mula rebus kaler masih sama aje. lepas mendidih air rebusan tu akan bertukar kaler merah. rujuk gambar ye... agak-agak gula dah hancur bolehlah matikan api..



saya biarkan sejuk dalam periuk aje. bila dah sejuk, masukkan dalam botol dan simpan dalam peti ais.  kalau nak minum tuangkan jus tu dalam cawan/jag dan tambah air mengikut kemanisn yang kita nak. lepas tu tambahkan ais.... sedapnya... tak percaya boleh tengok gambo kat bawah ni....





selamat mencuba....

Wednesday, 8 April 2015

pes tomyam (home made)

assalamualaikum semua...

untuk pengetahuan semua, saya paling suka guna perencah tomyam brand gambar di bawah untuk memasak tomyam. tak kisah lah tomyam apa pun. saya paling suka tomyam ayam. tapi kadang2 ikan pun saya masak tomyam... saya memang suka makan tomyam.  selera saya ni diwarisi oleh anak sulung saya.  kalau tengok dia hirup kuah tomyam memang terasa seronok.







Entah macam mana teringin pulak nak cuba buat sendiri pes tomyam ni.  jom tengok resepi dibawah yang saya perolehi daripada FB.

bahan-bahan
8 biji cili merah
3 biji cili hijau
2 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
4 helai daun limau purut
1 biji limau nipis (diperah dan ambil airnya)
1 inci kunyit
2 sudu udang kering
2 sudu ikan bilis
3 batang serai
3 sudu kicap ikan
1 sudu belacan
1 sudu kecil serbuk lada sulah
1 sudu serbuk ketumbar
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1/4 keping gula melaka
1/2 sudu garam

cara-caranya

  1. kisar udang kering, ikan bilis, serai, cili merah, cili hijau, belacan, daun limau purut, lengkuas, kunyit, bawang putih, serbuk lada hitam, serbuk lada sulah, serbuk ketumbar, gula, garam dan sedikit minyak. kisar hingga halus.
  2. paanskan minyak dan tumis bahan yang dikisar tadi. masukkan kicap ikan dan gula melaka. kacau dan masukkan air perahan limau nipis.
  3. kacau hingga kering dan pecah minyak.
  4. sedia untuk digunakan. simpan dalam botol dan letak dalam peti sejuk. bila nak guna ambil aje... senangkan?


Monday, 6 April 2015

edible garden (sambungan)

assalamualaikum semua..


sambungan daripada entry sebelum ini ye..


ini lah pokok cili saya yang mula merajuk tak mahu berbuah. agaknya minta baja atau pun sebab sekarang musim panas. banyak jugak daun yang kekuningan tu...

pokok kari ini dah lama saya beli dari pada daun ada berapa helai aje sampailah sekarang dan banyak helai. masih lagi dibiarkan duk dalam polybeg sebab saya tak tahu nak tanam kat mana.  macam yang saya bagitahu sebelum ini, nak tanam kat tepi rumah tu tak sesuai sebab tak dapat cahaya matahari penuh. kesudahannya saya biarkan aje dalam polybeg tu.... dah keluar bunga pulak.. baru saya tahu yang pokok kari ada bunga rupanya...


saya ada terbaca satu blog cara menanam tanaman diruang yang kecil. 8 jenis tanaman itu adalah:

  1. bawang putih
  2. daun bawang
  3. lobak merah
  4. batang saderi
  5. serai (dah ada)
  6. kunyit (dah ada)
  7. halia dan lengkuas
  8. cili padi (dah ada)

jom kita tengok macam mana cara nak tanam


1. Bawang putih
Seulas bawang putih apabila ditanam semula boleh membiak dan menghasilkan 1 labu bawang putih. Bayangkan jika anda tanam 1 labu bawang putih, berlabu-labu hasilnya.
Okey, ikuti cara menanam bawang putih dalam video berikut :
2. Daun bawang
Ye, daun bawang juga boleh ditanam semula dirumah. Jadi selepas ini jika anda beli daun bawang, simpan sedikit untuk ditanam semula. Ikuti video di bawah untuk cara-cara menanam daun bawang.
Lepas ni nak letak daun bawang dalam sup tak perlu beli lagi. Kat rumah kan dah ada.
3. Lobak merah
Lobak juga boleh ditanam dirumah dalam bekas yang bersaiz sederhana besar. Ikuti cara tanam lobak merah ini.
4. Batang saderi
Saderi boleh ditanam dengan mudah di rumah. Ini caranya. Lepas ni boleh belanjan wonderpet batang seleri setiap hari. Hehe.
5. Serai
Selain untuk di makan, serai yang ditanam juga boleh dijadikan hiasan. Ini caranya untuk tanam serai.
6. Kunyit
Kunyit juga boleh ditanam dalam pasu dan diletakkan di balkoni rumah anda. Jom tonton cara tanam kunyit.
7. Halia dan lengkuas
Sama seperti kunyit, halia dan lengkuas juga boleh di tanam di ruang yang terhad dan dalam pasu. Ini caranya
8. Cili padi
Cili sangat penting bagi mereka yang suka makan pedas-pedas. Tanam saja dalam pasu dan letak di balkoni apartmen anda. Pasti cantik bila buahnya yang banyak lebat merimbun menghiasi ruang di rumah anda.


sumber : disini 

'Edible garden' di tepi rumah

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua


Amboi!!! tajuk tak boleh tahan. bahasa omputih  tu... sebenarnya saya tak tahu istilah yang sesuai dalam bahasa melayu. minta maap banyak2 ye.....

entry kali ini saya nak ceritakan pasal  'edible garden'. Sebenarnya di sebelah kiri rumah saya adalah sedikit tanah yang agak subur (sebab ada banyak cacing tanah). so saya pun adalah menanam sedikit tanaman untuk kegunaan harian.  mari saya tunjukkan apa yang saya tanam kat tanah sejemput tu... Gambar ini diambil sebelum proses mencabut rumput di sekelilingnya... so nampaklah semak sikit ye.... kalau dah cabut rumput nak pegang HP tidaklah... nanti dengan HP berlumur dengan tanah.. kuang! kuang! kuang!


 

yang ini pokok tomato.  Saya dapat daripada kawan (terima kasih Ayu). kawan saya semai byk so dia bagilah sepokok. masa saya dapat tu adalah sejengkal tingginya. sekarang dah tinggi dan ada sebiji buah... buat masa ni saiz buah tomato tu lebih kurang sebesar bola pingpong. 




yang ini pulak pokok limau purut. amat berguna kalau nak masak tom yum.  keluarga saya penggemar tom yum terutama sekali anak saya yang sulung. dia paling suka tom yum ayam. kalau nak masak tom yum kan pakai 2, 3 helai aje. petik aje lah daun ni... jimat

yang ini pokok daun kesum.. nak tanam senang aje.  cucuk aje baki batang daun kesum yang saya beli RM1 kat kedai.  kalau nak cepat lebat rajin2 lah patahkan batangnya. asalnya saya tanam 2, 3 batang aje.  sekarang dah membiak dengan lebatnya.  kegunaan pokok ini adalah kalau nak masak asam pedas dan laksa bubuh lah daun ini. baunya sangat menyelerakan..


pokok serai ini sebenarnya dah lama jugak saya tanam. tapi tak banyak lagi anaknya.  setakat ini dah berjasa jugak.  setakat nak guna untuk masak lemak ikan, saya cabut aje... agaknya sebab tu terbantut kot. tak sempat nak membiak dah kena ambil... hahahaha...

yang ini pulak saya baru lagi tanam.  usianya lebih kurang 2 minggu.  ini lah pokok kacang bendi.  biasanya orang semai dulu, tapi saya kan terlebih rajin... tanam terus kat tanah... rumput dah mula tumbuh kat sekitar pokok tu.  nak kena merajinkan diri mencabut.


dalam banyak2 gambar  'edible garden' yang ada kat sini, saya boleh pulak terlupa nak snap gambar pokok cili padi dan  pokok kari.  untuk pengetahuan semua pokok cili tulah yang paling banyak berjasa.  tapi sekarang macam dah mula merajuk tak mahu berbuah pulak.. rasanya kena letak baja kot.  pokok kari pulak saya tanam dalam pasu. yang ditanam ditanah dah nyawa2 ikan. mungkin tanah tak sesuai kot sebab tanah tepi rumah ni hanya menerima matahari sebelah petang aje. daripada jam 12 hingga jam 3.  pokok kari yang dalam pasu pulak tak terjaga..  dalam next entry saya masukkan gambar pokok cili dengan pokok kari ye...


sekian. wassalam

like