Tuesday, 26 January 2016

edible garden di tepi rumah terkini

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

sebelum ini pernah ada beberapa entry pasal edible garden kat halaman kecil sebelah tepi rumah saya. buat masa sekarang, inilah pokok2 yang tinggal kat halaman tepi rumah saya.

tak banyak dah. ada yang dah mati sebab dah sampai masanya dan ada pula yang baru nak hidup.  pokok-pokok yang saya semai sebelum ini pun tak menjadi. ini gara2 dikacau ganggu oleh si papas dengan si telu lah.  suka betul kucing 2 ekor tu melepaskan 'hajat' kat  tapak semaian saya.

Inilah pokok betik sekaki saya.  inilah satu2nya benih yang selamat daripada kacau ganggu 2 ekor kucing saya.  hasil daripada pembacaan saya, betik ini akan mengeluarkan  buah setelah 3 bulan ditanam dan boleh dituai setelah 6 bulan. saya beli benih ni secara online daripada tanamsendiri.com.  betik ini adalah jenis baka renik dan berbuah besar.  nanti kalau dah bebuah saya up date lagi ye..

 pokok cili ni saya beli yang dah siap2 berbuah kat pasar.  benih cili yang saya tanam sebelum ini tak menjadi..  dulu saya pernah tanam pokok cili hidup kat laman tepi ini jugak tapi terlindung daripada matahari. akibatnya pokok cili tu tak mahu berbuah... kali ini saya tanam kat kawasan lama yang kena matahari.  setakat ini pokok cili ini memang berbuah tidak berhenti...

 ini pokok daun kari saya.  nampak togel aje sebab saya baru aje cantas batang nya sebab nak kasi keluar tunas yang baru..
 pokok daun kesum saya ni dah mula subur balik.  masa musim panas hari tu nampak kering aje macam nak mati.  bila saya buang pokok2 yang tua dan kering nampak dia subur balik..

 poko daun limau purut ni pun masih hidup lagi. tapi daunnya nampak macam tak sihat.  mungkin saya kena letak baja biar subur.. sila abaikan rumput yang banyak tu ye.. bila musim huja aje, rumput memang cepat tumbuh. tak menang tangan saya nak cabut...

 pokok kunyit ni pun nampak subur.  sepatutnya saya kena rajin sikit buang daun kuncit u baru lah pokok kunyit ni sihat..

ini lah pokok pandan yang berjaya saya tanam.  sebenarnya dah banyak kali saya tanam poko pandan ni tapi nasib tak menyebelahi saya. yang kali ini baru nampak hidup segar pokok ni.. harap2 dapatlah pokok ni bertahan ye...

like