Thursday, 11 February 2016

dah 5 tahun rupanya...

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

diam tak diam sudah 5 tahun saya menetap di bumi borneo ini..
untuk pengetahuan u'll kalau nak stay lama di bumi Borneo ni kena ada dokumen perjalanan terhad.
sebenarnya passport kami dah expired bulan Jan lepas.  lupa.. iyalah 5 tahun sekali aje.. memang senang nak lupa lah.  nasib baik tak merancang nak balik semenanjung masa cuti CNY yang lepas. kalau tak memang sangkut kat airport la...

pasport ini kaler biru.
ini lah rupanya.
yang sebelah kanan tu pasport lama dan sebelah kiri yang baru renew.



sebenarnya semalam baru saya berkesempatan untuk pergi ke imigresen untuk renew pasport ini.
kebetulan anak2 masih lagi cuti sekolah.  so senang lah. tak payah nak ponteng2 sekolah.

saya tepek sikit muka 5 tahun lepas dengan muka yang terkini.. 
yang belah kiri tu gambar terkini ye..

 yang ini muka saya, tak banyak berubahlah.. hihihi


yang ini gambar anak sulung saya.  nampak lah berubahnya.  dulu sekolah rendah, sekarang dah sekolah menengah...

yang ini gambar anak saya yang nombor dua.

yang paling ketara si bongsu lah. muka baby aje dulu... dengan senyum simpulnya.  hahaha

saya datang ke bumi borneo ni dengan 3 orang anak saya.  mereka lah peneman saya.
sebelum ni saya tak pernah merantau sejauh ini.  paling jauh pun ke Perak masa belajar.. lepas tu saya terus stay kat Lembah Klang aje..

entah kenapa lepas habis belajar hati saya tergerak untuk bertukar angin.
saya mohon ke Borneo.
tahun pertama saya di Mukah...
saya naik twin otter turun ke padang terbang Mukah.
terkedu sekejap bila jejak kaki kat situ..
tak ada teksi untuk disewa.
nasib baik ada insan yang baik hati sanggup hantar saya ke tempat bertugas.

kedatangan saya 4 beranak disambut dengan sangat mesra di tempat saya bertugas.
untuk sementara waktu saya sekeluarga menginap di lounge sementara nak selesaikan urusan kuarters.

masa ini rasa susah sangat sebab saya tak faham langsung bahasa sarawak.
tercengang2 bila dengar diorg 'klakar' sarawak.
mungkin dah biasa dengan kehidupan di bandar, saya kurang selesa di sana.
anak2 pun sama.  
waktu itu Mukah macam pekan kecil aje.. 
nak buat pasport pun kena pergi ke Sibu yang mengambil masa 4 jam perjalanan.
masa saya sampai ke Mukah, jalan raya yang menghubungkan Mukah dengan Sibu masih belum siap dibaiki.
jalan berlubang2 macam jalan lori balak. 
kalau nak ke Sibu lebih baik guna public transport kalau sayangkan kereta.
waktu ni sy masih pakai nissan frontier.  tapi tak sanggup nak guna..
sayang kereta .....

tapi 6 bulan aje keadaan jalan macam tu.  lepas 6 bulan jalan dah cantik..
nak ke Sibu menjadi lebih kurang 3 jam perjalanan.  
saya sempat juga makan angin ke kuching..
bila hidup merantau ni kita kena lah pandai berdikari..

alhamdulillah tahun ke 2 saya dinaikkan pangkat dan ditukarkan ke Bandaraya Kuching.
suasana tak jauh beza dengan semenanjung.
ada shopping compleks, bowling dll...
seronok....

yang paling seronok tempat kerja saya dengan rumah tak jauh dan tak jem...
jadi saya tak stress sangat.
hidup rasa tenang.
tapi macam biasa lah...
ujian tetap ada..
kalau tak ada ujian bukan HambaNya kan...

buat masa sekarang saya belum ada rancangan untuk mohon bertukar ke semenanjung.
tak tau lah esok lusa.
buat masa sekarang saya bahagia dengan anak2...
mereka lah penyeri hidup saya..

sekian, wassalam








like