Friday 5 February 2016

ujian dari Nya..

assalamualaikum semua

kita sebagai hamba Nya memang tidak pernah terlepas daripada ujian...
Allah sentiasa memberi ujian kepada hambanya..
ujian diberi sama ada sebagai peringatan ataupun kerana menyayangi hambanya..
hanya insan terpilih aje yang akan diuji dengan ujian yang berat..

Hari selasa lepas saya diuji lagi oleh Allah..
kali ini anak sulung saya jatuh sakit.
pagi2 masa saya kejutkan anak2 untuk bersiap ke sekolah, Izah mengadu sakit kaki.
sebelum ini dia pernah kena sakit yang serupa
saya bawa dia pergi berurut aje..
pernah bawa ke klinik, doktor berikan injection dan pil tahan sakit..
gambar ini diambil masa dia kena sakit kaki kali ke2.
masa ini saya bawa dia ke Klinik Petra Jaya.


disebabkan kerap sangat kena, saya nekad untuk bawa dia berjumpa pakar.  Atas nasihat kawan2 saya bawa dia ke Timberland Medical Centre.

sampai di sana izah terus kena ambil darah dan kemudian dimasukkan ke ward untuk pemeriksaan selanjutnya..
2 hari saya berkampung kat ward tu..
tapi saya tetap kena uruskan 2 orang lagi anak2 yang bersekolah..
memang sedih....
tapi saya tahu, Allah berikan ujian kepada hambanya kerana dia tahu hambanya itu mampu menempuh ujian tersebut..



selepas 2 hari, doktor diagnosis Izah kena penyakit Periodic Paralysis (normokalemic or hypokalemic).. jenuh nak menyebutnya..

antara tanda2 penyakit ini ialah mengalami kelumpuhan sebaik sahaja bangun dari tidur...
bila nak berjalan rasa sakit pada sendi kaki..

selepas beberapa hari, sakitnya akan hilang.  tapi risiko untuk sakit semula tetap ada..

maknanya selepas ini saya kena berjaga2.  kalau boleh elakkan Izah tinggal seorg di rumah.
tapi sy ni wanita bekerjaya.. memang susah lah sikit.
nak suruh saya berhenti kerja memang tidak boleh lah..
sebabnya saya ni ibarat ketua keluarga.
semua urusan saya yang buat...

biasanya selepas balik sekolah Izah akan jalan kaki aje balik ke rumah.
jarak rumah dengan sekolah dekat aje.
boleh nampak bumbung rumah daripada sekolahnya..

harap2 anak  saya terus kuat menghadapi dugaan dan saya juga terus dapat memberikan semangat untuk dia.

setiap yang berlaku ada hikmah yang kita tak tahu.
kita sebagai hamba kena redha dengan ujian yang diberikan..

sekian, wassalam..

No comments: