Monday, 25 April 2016

Redha - memang terbaik

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

sebenarnya saya bukan lah kaki wayang.  saya jarang ambik pot sangat filem2 yang ditayangkan di pawagam kecuali filem2 yang sesuai untuk kanak2.  ini sebab tajuk filem yang nak ditayangkan tu nampak biasa aje..

tapi semenjak anak2 dah makin membesar ni, kerap kali jugak lah saya menonton movie tapi cerita yang sesuai untuk budak2 lah. macam cerita upin ipin, boboiboy the movie dll.

entah kenapa semalam saya teringin nak tengok filem tempatan pulak. sebelum ini saya pernah menonton polis Evo. ok lah jalan ceritanya.

dikala kaki2 wayang menonton filem yang hebat promosinya, saya memilih untuk menonton filem Redha. Walaupun tanpa promosi yang gila2 dan tanpa menggunakan pelakon yang glamour2 saya nampak filem ini sangat berjaya di hati saya.

watak Razlan dan Ina serta Danial begitu berjaya menyentuh hati saya.  anak saya Wani yang baru berumur 11 tahun pun mengalirkan air mata. begitu juga dengan Izah. maknanya jalan cerita filem tu turut sampai kepada anak2 saya.  cuma Azim aje yang tak beri apa2 reaksi..

bagi saya filem Redha walaupun dikhabarkan kutipannya tidak membanggakan tp bagi saya jalan cerita dan mesej yang ingin disampaikan begitu mendalam.

Ianya berkisar kehidupan keluarga yang dianugerahkan 'anak syurga' iaitu anak autism.   Tak perlulah saya nak ceritakan jalan cerita Redha ini.  cukuplah saya katakan ia adalah kisah kehidupan seorang ibubapa dengan anak autism dan insan2 yang ada dikekelilingnya.

Bagi saya Redha adalah calon filem terbaik yang dihasilkan pada tahun ini.  Bagi yang berminat untuk menonton filem ini, pergi lah tonton sebelum ditamatkan tayangannya...




muka2 eksited sebelum menonton.  lepas keluar daripada pawagam masing2 muka sedih aje...


Sekian, wassalam

like