Thursday, 26 May 2016

sofa baru..

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

sebenarnya memang dah lama nak beli sofa baru untuk menggantikan sofa lama yang dah rosak. walaupun pada pandangan mata kasar sofa lama tu masih elok tapi hakikatnya,
- kain pelapiknya dah koyak,
- spring dah putus,
- span dah lembik sangat.  duduk terasa kayu
- zip dah rosak
- dll lagi

memang harus ditukar baharu. ada juga kawan2 yang bagi pendapat hantar ke kedai untuk dibaiki. tapi bila tanya kos membaiki dengan kos beli baru lebih kurang aje harganya. gulp.

dah banyak kali saya pergi ke kedai perabut, melawat pameran perabut dan sebagainya.  tapi cuma belum jumpa yang betul2 berkenan dihati dan poket.

gambar di bawah inilah sofa lama yang saya maksudkan. warna merah hati.  sebelah sofa merah tu yang berwarna  hitam tu dah lama tak ada. saya buang juga. keadaannya pun sama dengan sofa merah tapi lebih teruk lagi. tapi kusyennya yang 5 bijik tu masih saya simpan lagi.

sebenarnya anak2 saya pun dah berkicau juga pasal sofa ini.  tapi diorang bukannya fhm.  berbunyi aje tpi yang nak seluk poket saya. sebab tu masih dapat bertahan lagi..


setelah puas survey, membelek harga dari  kedai dan ruang pameran, akhirnya saya memilih sofa ini. kebetulan kedai perabut ini membuat jualan sempena Hari Gawai dan Keamatan.  Sebenarnya yang pilih sofa ni anak2. ada 3 pilihan yang ada waktu itu.  saya memang nak beli sofa L shape  sebab nak sesuaikan dengan keluasan yang ada di ruang menonton yang seciput tu.  jenis fabrik yang dipilih sebab fikirkan fungsinya.  kalau pilih jenis leather atau PVC x selesa sangat nak landing kat situ. (dah ada pengalaman sblm ni)



Sebenarnya banyak lagi yang perlu dibuat penambaikan di ruang menonton ini. Saya bercadang untuk menampal wallpaper pada belakang rak buku yang saya jadikan sebagai pembahagi antara ruang tamu utama dengan ruang menonton. lepas tu saya nak tukar carpet biru tu.

harap2 semuanya dapat direalisasikan sebelum raya ni.

buat masa ni saya dah berpuas hati dengan hiasan perabut di ruang tamu utama yang menggunakan perabut jati.  cuma ruang menonton ni aje yang kena buat sedikit deco untuk kasi ceria dan sedap mata memandang.

rumah saya ni sebenarnya tak ada konsep yang khusus. ikut suka aje. asalkan sedap di mata dan poket ok aje...  setiap ruang lain2 konsep.  sebab tu kalau tengok pada ruang tamu saya guna perabut jati. ruang makan pun jati juga. tapi ruang menonton sy pilih sofa moden pulak. (x sesuai rasanya letak perabut jati kat ruang ni..).  

sekian untuk entry kali ini. wassalam



like