Monday, 20 June 2016

biskut semperit yang rangup

assalamualaikum semua

diam tak diam dah 14 hari umat islam berpuasa.
perasaan saya bercampur2.
kadang2 teruja, kadang2 sayu, kadang2 terkilan dan macam2 lagi.

lebih kurang 3 minggu lepas ujian hadir lagi. anak sy Azim kena penyakit kulit buta.  habis satu badan berkudis. menggaru2 dia sepanjang masa.  beli ubat di farmasi pun tak sembuh. bawa pergi klinik pun tak baik, akhirnya saya bawa dia berjumpa dengan doktor pakar.  lepas jumpa dengan doktor pakar barulah nampak perubahan pada badannya.  Azim diberi MC 2 hari.  Alhamdulillah Ahad lepas kudis pada badan dia mulai kering.  dan hari ini dia dapatlah ke sekolah semula.

disebabkan Azim kena kuarantin di rumah (doktor tak kasi dia keluar rumah), mama diorg jadi bosan.
sebelah pagi siaplah proses mengemas rumah.  bila petang dah tak tahu nak buat apa.
akhirnya saya buat keputusan untuk mencuba resepi baru yang saya perolehi drpd perkongsian rakan2 FB.

keistimewaan resepi biskut semperit ini adalah kerana tidak menggunakan telur.  maknanya Azim boleh makan (saya memang sengaja x bagi Azim makan telur dan ayam selagi belum sembuh sepenuhnya).  jom tengok bahan2 dan cara membuat biskut semperit ini.


bahan2
250 gm butter
1/2 tin susu pekat manis
75 gm tepung ubi
350 gm tepung jagung
75 gm tepung kastard
1 sudu teh esen vanilla
sedikit pewarna pilihan sendiri.
ceri merah untuk hiasan

cara2.

  • masukkan butter dan susu pekat ke dalam mangkuk dan mix sebati aje. saya guna senduk aje. jangan pukul sampai kembang ye. nanti rupa biskut jadi tak cantik.
  • Masukkan  esen vanila. pukul lagi hingga sebati.

  • ayakkan tepung jagung, tepung ubi dan tepung kastard dan masukkan ke dalam adunan. yang ini uli guna tangan ye.  uli hingga jadi doh. doh ini sangat lembut.

  •  bahagikan doh kepada dua bahagian. satu bahagian diwarnakan ikut suka ye. satu lagi biarkan dengan warna asal.


  • masukkan kedua2 warna doh itu ke dalam acuan semperit dan bolehlah picit ke dalam dulang pembakar.  disebabkan saya punya dulang pembakar ada 2 jenis yang berlainan warna. jadi gambar yang ada ada yang warna silver dan ada yang warna hitam ye...




  •  hiaskan dengan ceri merah pada bahagian atasnya. kalau tak ada ceri merah boleh aje guna hiasan lain di atasnya..


  • bila dah siap, bolehlah dibakar ke dalam oven selama 15 - 20 minit bergantung kepada oven masing pada suhu 180 darjah celcius.  gambar dalam oven tak ingat nak ambik lah..



  • bila dah masak keluarkan dari oven dan sejukkan sebelum disimpan dalam bekas kedap udara. 
  • dah pun siap biskut semperit yang rangup ini... teruja anak2 saya melihat biskut warna hijau kuning ni..
  • saya buat 2 balang.  Esoknya bila saya buka balang biskut,  tengok ini yang tinggal... kuang! kuang! kuang!... maknanya biskut ni kena dengan selera anak2 saya...



kena buat lagi lah nampaknya... nasib baik sebalang lagi masih ada... itu pun tak tahu boleh bertahan sampai raya atau tidak.  tapi tak apa, asalkan anak2 makan dengan selera, sy okey aje.  biskut boleh buat lagi... bahan2 pun memang ada.  cuma rajin atau tidak aje...

tips: sentiasa tutup adunan dengan tuala lembab untuk memudahkan proses membuat bentuk bunganya.  sekiranya adunan menjadi keras, tambahkan sedikit butter untuk lembutkannya.

sekian perkongsian resepi saya. 
wassalam

like