Friday 10 June 2016

Melawat kilang kek lapis Dayang Salhah

assalamualaikum semua

Kek lapis memang menjadi trade mark penduduk sarawak.  memang tak cukup syarat kalau berkunjung ke Kuching tapi tak membeli kek lapis sebagai ole2.

keistimewaan kek lapis sarawak ini adalah coraknya yang pelbagai dan sangat menarik. ditambah pula dengan perasa yang bervariasi.

antara jenama kek lapis sarawak yang terkenal adalah kek lapis Dayang Salhah.  sebelum mempunyai kilang, kek lapis Dayang Salhah ini dihasilkan dibahagian belakang kedai sahaja.  namun begitu, atas permintaan yang tinggi, perusahaan kek lapis ini telah diperbesarkan.  kini mereka mempunyai kilang yang terletak di Jalan Bako, Kuching.


Pemandangan di hadapan kilang kek lapis Dayang Salhah.


Selfie sebelum memulakan lawatan. 


 kilang ini telah disusun dengan teratur.  sebaik sahaja kami masuk, rung pertama yang dijumpai adalah ruang membasuh acuan dan peralatan.  disebabkan kami datang tengahari, ruang ini kosong daripada peralatan.



setelah itu ruang menyimpan bahan mentah.  disini segala bahan mentah disimpan.  kami tengok aje dari luar. x masuk pun ruang ini sebab kawasan larangan.



ini pulak ruang memproses adunan.  pada masa ini adunan telah siap diproses. jadi ruang ini tidak aktif.



ini lah ruang yang paling aktif. ruang penghasilan produk ataupun ruang membakar kek.  masa kami sampai, pekerja2 di sini sedang khusyuk menyiapkan kek.  memang cekap dan pantas mereka menghasilkan kek lapis.  1 oven pembakar tu dapat menghasilkan 6 buah acuan kek.  saya tengok seorang pekerja menjaga 3 buah oven...

sedikit ilmu yang saya perolehi hasil daripada temubual daripada pekerja di sini.

  • setiap lapis mengambil masa 3-4 minit sahaja di dalam oven.
  • api bawah 100 darjah celcius, manakala api atas 300 darjah celcius. 
  • kek lapis akan dikenakan dengan pemberat setiap kali dikeluarkan sebelum dilapiskan lagi.



Pada masa ni mereka sedang menghasilkan kek lapis masam manis.  nampak asam sekeping2 atas adunan itu.. menurut supervisor di situ, pada waktu biasa mereka akan menghasilkan lebih daripada 1 jenis pada 1 masa.  tapi kalau untuk produk raya mereka akan menghasilkan sejenis kek sahaja pada 1 masa.


 kek yang telah siap dihasilkan akan diletakkan di atas rak ini.  disebabkan kami datang tengahari, maka banyaklah kek yang telah dihasilkan di sini.


selepas itu kami dibawa melihat bahagian memotong dan membungkus kek pula. labelling nama kek juga akan dibuat disini.




proses memotong kek masih lagi menggunakan manual.  satu acuan tu akan dibahagi kepada empat.  sejenis pisau khas digunakan untuk memotong kek.


gambar bawah pula adalah proses membalut kek dengan menggunakan plastik.


inilah sebahagian kek yang telah siap dipotong, dibalut dan dilabelkan mengikut jenis.  



kek yang telah dibungkus akan diletakkan di dalam bakul ini yang mempunyai label dibahagian bakul..

selepas itu kek ini akan disimpan ke dalam freeze.  gambar dibawah ni adlah pekerja yang bertugas mengangkut kek untuk dimasukkan ke dala freezer.  menurut supervisor di sini, kek lapis Dayang Salhah tahan selama 4 hari jika dibiarkan pada suhu bilik dan tahan selama 3 bulan jika disimpan di dalam freezer.  kek lapis yang dihasilkan tidak mempunyai pengawet.  so kek tak tahan lama lah.


ini antara jenama kek lapis terbaru keluaran Dayang Salhah.. kek lapis Mozek Waterfront yang sangat cantik lapisannya...




kami juga sempat merakamkan gambar kenang2an pada penghujung sesi lawatan..  di sebabkan dah sampai sini saya sempat membeli 2 jenis kek lapis iaitu kek lapis india dan kek lapis holiday inn...


sempat lagi berselfie sebelum balik...



sekian, wassalam..

No comments: