Tuesday 2 August 2016

ruang menonton edisi raya 2016

assalamalaikum semua

semenjak saya join FB kelab kaki deco (KKD) ni, macam2 idea untuk mendeco timbul.
setakat ni saya berpuashati dengan dekorasi ruang tamu saya.  mungkin akan dikekalkan lama sikit.

inilah deco dalam ruang menonton saya.  masa ni masih guna sofa lama lagi yang dah lembik dan koyak kusyennya.


 gambar di bwh ini pula sofa yang baru dibeli untuk menggantikan sofa lama.  kali ini saya memilih sofa berwarna kelabu pula.  manakala kusyennya saya cuba machingkan dengan warna dinding belakang tu...


setelah membelek2 gambar, google dan perkongsian daripada rakan blog dan FB, bermulalah operasi mendeco saya..


 

 

kali ini saya terjebak dengan deco kuda belang pulak.. mula2 ingat nak pakai wallpaper aje.  tapi bila saya cari tak jumpa pulak.. kesudahannya saya guna cat aje lah. tapi guna cat lebih rumit sebenarnya. tapi kos lebih rendah.

saya gunakan masking tape untuk membuat garisan tegak pada dinding.  proses ini lah sebenarnya yang paling sukar.  memakan masa yang lama sebab kena ukur dan buat garisan lurus satu per satu.
nasib baik saya ada pembantu remaja (Izah).  dah selesai proses menampal masking tape, barulah disambung dengan proses mengecat.  proses ini paling cepat.  lebih2 lagi saya dibantu oleh anak2. sekejap aje.  dah siap mengecat, saya biarkan kering dalam 1 jam barulah ditanggal masking tape tu. dan hasilnya memang sangat memuaskan...








bila dah siap saya nampak meja kopi tu macam tenggelam pulak warnanya.   mungkin sebab meja tu pun warna hitam jugak. so tambah alas meja kaler putih pulak.





bahagian belakang rak buku tu pun saya cat warna hitam juga.


sekian,
wassalam

No comments: