Monday 20 February 2017

mendonat lagi

assalamualaikum semua

entry sebelum ini saya ada cerita pasal bread maker saya yang sangat membantu untuk saya mengguli roti, pizza, donut dan lain2.  untuk pengetahuan u'll smlm rajin lah pulak untuk mendonat.  ini gara2 cuaca yang tidak menentu di bumi borneo ini.  aktiviti hiking@ jogging memang kurang sesuai dilaksanakan sebab cuaca hujan sahaja.  dek kerana kebosanan saya pun keluarkan bread maker yang dah agak lama tersimpan gara2 semangat membaking ke laut.  lepas masukkan semua bahan ke dalam bread maker tu, saya pun terus tinggalkan. tak terfikir pulak nak tengok.  nak ajdi cerita black out pulak sekejap.  dalam ahti, habiskan adunan saya dalam bread maker tu.. tapi nasib baik black out tu sekejap aje.  lepas keadaan kembali ok, saya pun on semula bread maker tu.. nasib baik saya jenguk dulu dalamnya.  rupanya bread maker saya tak berfungsi.. bunyi aje tapi sebenarnya besi pengadun tu tak bergerak.  saya terus keluarkan dan masukkan ke dalam mangkuk.  dengan perasaan yang tak menentu, saya terus uli dengan menggunakan tangan.  masa ni tawakal aje sebab yis dan mengembang.  lepas rasa doh lembut, saya tutup dengan tuala lembab dan tinggalkan sekejap untuk mandi dan solat maghrib.  lepas solat saya tengok doh saya cantik aje naik.  lega rasanya..  seterusnya aktiviti mendonat pun saya mulakan atas table top di dapur.

Sebenarnya saya hanya menggunakan tepung donut segera sahaja di kedai bakery.  resepi pun disertakan sekali.  mudah. hanya 3 barang sahaja diperlukan iaitu tepung donut, yis dan air.


 


ini lah rupa tepung donut yang saya guna dan resepinya.  mudah sangat cara membuatnya.  terutama sekali untuk ibu berkerjaya macam saya yang memang serba serbi nak cepat aje.




inilah hasil ulian saya.  lega sangat bila tengok doh kembang dengan sempurna dan cantik.  maknanya lepas ni saya boleh uli pakai tangan aje lah..  






bila dah siap gelek, kita terapkan dengan acuan donut.  senang aje membuatnya.  untuk pengetahuan u'll, sebahgian sahaja yang saya goreng manakala selebihnya saya frozenkan untuk bekalan anak saya ke sekolah.  mudah kan?




bila dah siap, bolehlah digoreng dengan api perlahan.  jangan guna api besar ye, nanti tak pasal2 hangus pulak jadinya... alhamdulillah jadi aje kembangnya...



inilah rupa donut yang dah siap untuk santapan anak2 saya.  kali ini saya tak guna gula aising.  saya tukar dengan coklat pula.  yang bulat2 tu adalah bahagian tengah donut.  kalau nak nampak menarik, boleh cucuk dengan lidi, tapi sebab dah malam saya letak aje kat dalam pinggan.



sebab nak cepat aje kan, saya guna aje benda alah ini untuk diletakkan atas donut saya... laju aje anak2 makan hingga menjilat pinggan... puas hati saya tengok anak2 makan...

sekian, enry masakan saya untuk kali ini.  wassalam..

No comments: