Tuesday 28 March 2017

Mendaki Gunung Singai lagi

assalamualaikum semua

sempena cuti sekolah yang lepas, saya kerja. so anak2 duk kat rumah aje.
Azim saya kasi dia masuk Kem Anak Soleh 3 hari 2 malam masa awal cuti.  merasa jugalah dia tidur ramai2 dengan kawan2.
Izah dan wani pula saya masukkan diaorang dalam kelas 'polah cupcake'.

hari terakhir cuti sekolah saya pun bawa diorang hiking gunung lagi.. perancangan awal nak daki gunung Serapi dan pergi ke Selang View point. tapi entah acam mana saya lebih berminat nak ke Gunung Singai lagi.. anak2 tak mahu sebab kat situ ada anjing.  sebenarnya anjing tu jinak. tapi dah namanya anjing, saya pun takut jugak..  masa kami sampai tu anjing tu tengah lepak2 aje... tak garang macam sebelum ni.  mungkin dah kenyang kot.  anak2 ada stand by makanan kucing untuk diberi kpd anjing tu.

kami mula mendaki jam 6.30 pagi.  lewat dari perancangan.  sepatutnya jam 6 pagi dah gerak keluar. konon2 nak tengok sunrise dengan awan karpet. mengejutkan anak2 pun liat aje diorang nak bangun.  maklumlah dah seminggu bangun lewat aje..

masa tengan mendaki tangga, terjumpa labah2 yang besar ni tergantung kat tengah jalan... memang besar sungguh...  saya tak pernah jumpa labah2 sebesar ini sebelum ni...

dapat jugalah tengok sunrise kat view point ni.  tapi nak tengok awan karpet memang tak sempat.
kat bawah ni dua gambar yang diambil pada waktu yang sama tapi posisi berbeza..

gambar kat bawah ni pula pemandangan kat puncak gunung sebaik sahaja kami sampai.  kabus memenuhi seluruh kawasan.  memang tak nampak apa2.

kami pun berehat sambil buka segala alatan perang.  (huhuhu).  saya bawah 3 bungkus maggi untuk dimasak di puncak ini.  yang ini memang dah rancang awal.  seronok anak2 saya.  dengan berbekalkan periuk comel yang dibeli dari lazada, saya pun memulakan aktiviti memasak sambil ditemani oleh anak2 yang eksited.  (masak maggi aje pun).

breakfast jam 9.30 pagi dengan maggie.  tengok lah muka teruja anak2 saya main masak2 kat puncak gunung ni.  siap request lagi  'lepas ni nak masak nasi kat sini pulak ye..' beressss. asalkan korang sanggup pikul semua alatan memasak, mama ok aje...

saya tertarik betul dengan pokok rumput yang tumbuh di sekitar tempat kami berehat.  cantik aje.  saya pun snap lah gambo buat kenang2an.

dalam jam 10.30 pagi kami pun bergerak turun.  sebelum turun saya sempat snap beberapa keping gambar lagi.  masa ni dah mula nampak view dari puncak.

masa naik dah nampak cendawan ni tapi tak ambil gambar.  masa perjalanan balik, sambil turun saya sempatlah snap..

setiap orang mempunyai minat yang berbeza2.  iyalah takkan lah asyik nak fokus pd kerja aje.  bila cuti sesekali buat aktiviti outdoor yang lasak sikit pun ok.  dapatlah hilangkan stress.  lebih2 lagi bila kita mendekati alam.  rasa tenang aje.. dapat melihat keindahan flora dan fauna ciptaan ilahi. rasa sangat seronok.

tapi...........
perlu diingatkan kepada semua yang berminat dengan aktiviti seperti ini, jangan sesekali rosakkan alam sekitar.  pastikan sampah yang dibawa naik tu, dibawa turun juga dan buang ditempat yang betul.  janganlah konon2 nak menikmati keindahan alam tapi buang sampah merata2 pulak.
kan merosakkan alam tu.  bayangkan seorang buang 5 bungkus pembalut coklat. kalau 100 orang dah berapa bungkus sampah yang ditinggalkan.  oleh itu jadilah pendaki yang bertanggungjawab.

ada juga yang berpendapat yang aktiviti ini meletihkan.  terpulang kepada minat masing2.  bagi saya, asalkan kita happy dan tak kacau orang lain, teruskan.

insha allah, selagi saya diberikan kesihatan yang baik dan masih ada kudrat hobi ini akan terus saya buat.

sekian, celoteh saya untuk kali ini.