Monday, 17 July 2017

Resepi Almond Crunch

assalamualaikum semua




sekarang ni memang viral lah resepi almond crunch ni.  saya pun terjebak sama.  Cara nak membuatnya agak mudah cuma bahan-bahannya yang agak tinggi kosnya.

jom kita tengok resepinya

Bahan-bahan
200 gm tepung bienetta (florentine)
35 gm black sesame
100 gm sunflower seed
200 gm almond seed
100 gm pumpkin seed


* kalau ada kekacang yang tak ada pun boleh juga jadinya

cara-caranya langkah demi langkah ye

bakar bahan kekacang selama 5 minit di dalam oven pada suhu 160 darjah.  saya letak dalam dulang aje macam ni.  senang aje.  keluarkan dan biarkan sebentar.


bahan yang paling penting untuk buat biskut ini adalah tepung bienetta. kalau tak ada memang tak jadi lah almond crunch kita.  kalau tengok resepi tak ada gula kan.  ull jangan memandai2 nak tambah guna ye sebab tepung ini memang dah sedia manis.  kang tak pasal2 pulak jadi biskut 'potong kaki'.  mesti ada yang tanya kat mana nak beli tepung ni.  ok, tepung ni tak ada jual di kedai biasa.  biasanya ia dijual di kedai yang menjual peralatan bakery sahaja.



Campurkan tepung dengan bahan kekacang tadi. gaul rata.




ambil sesudu dan masukkan dalam acuan tart (steel). tapi sebab tak ada saya pakai cup muffin aje lah. ratakan



bakar dalam oven selama 10 minit pada suhu 160 darjah.  yang ini kena pandai agak2 sebab saya bakar sekejap aje.  mungkin sebab saya guna cara ini.  kalau ikutkan yang asal tuang aje adunan tu kat loyang dan terus bakar.  lepas bakar potong guna pisau. tapi saya nak buat bulat2. jadi gunalah cara ini.

lepas keluarkan dari oven saya biarkan sejuk barulah dikeluarkan dari acuan.  kalau panas2 akan berderai.  







 siap untuk dimakan.  mesti disimpan dalam bekas kedap udara untuk elakkan kacang tu menjadi lemau. 




 selamat mencuba...

wassalam







like