Tuesday 3 May 2016

Resepi cheesekut mudah

assalamualaikum semua 

hari ini saya nak kongsi membuat cheese cake yang sangat senang.


bahan2
1 bungkus biskut cheese
250 gm cheese krim
250 butter
1 tin susu pekat

bahan lapisan dan toping
nestum
cheddar cheese

cara membuatnya



pukul cream cheese, butter dan susu pekat hingga jadi berkrim seperti gambar di atas.

 alaskan tupperware dengan plastik wrap.  ini supaya kek senang nak keluarkan nanti bila dah disejukkan.


saya guna biskut jenis ini.  nak guna biskut lain pun boleh.  tapi biskut yang ini lebih sedap sebab jenis cheese juga.  kiranya masuk lah dengan kek kita.

 mula2 kita susun biskut dalam tuperware yang dah dialas plastik wrap tadi.  kalau nak cantik susunannya bila dipotong, susun secara sekata.


masukkan bahan cheese yang telah dipukul tadi. yang ini agak2 lah berapa banyak nak letak.


ratakan dengan menggunakan sudu. nampak agak comot sikit kan.  pandai2 u'll handle cream ni ye..



bila dah rata, taburkan sedikit nestum. yang ini ikut kreativiti masing2.  kalau rasa nak lebih pun boleh  saya ada nampak resepi lain yang taburkan milo dan horlick.  maknanya ikut tekak masing2.





ulangi langkah, hingga adunan cheese tadi habis.  pastikan bahagian atas sekali adalah lapisan cheese ye.


pada lapisan atas taburkan nestum dan parutkan cheese cheddar sebagai hiasan. kalau nak tambah hiasan lain pun boleh macam strawberi ke, whipping cream ke, apa2 lah ikut suka u'll..


Tutup tupperware dan masukkan ke dalam peti sejuk selama 3 jam atau lebih. disebabkan saya buat pada waktu mlm, saya biarkan semalaman. keesokkan harinya baru keluarkan.



sebenarnya bukan saya yang keluarkan dari peti sejuk.  anak2 yang keluarkan. bila saya ke dapur tengok kek ni dah tinggal separuh kena makan. tak dan nak ambil gambar selepas keluar dari peti sejuk.

ini aje lah gambar yang sempat diambil sebelum semuanya habis masuk dalam perut anak2.  seronok tengok anak2 makan dengan selera.


sekian, wassalam





No comments: