Wednesday, 20 May 2015

kek oren

assalamualaikum semua

hari ini saya nak berkongsi cara-cara membuat kek yang menjadi kesukaan saya ketika zaman kanak2 dulu (mak cik saya selalu buat). kek oren ini sangat mudah dan bahan-bahannya pun senang nak jumpa.




bahan-bahannya

3 cawan tepung gandum
1 cawan gula
1 sudu serbuk penaik
250 gm butter
4 biji telur gred B
sebiji oren sunkist

cara membuatnya. kita rujuk gambar ye



mula-mula kita perah limau sunkist tu. lepas tu kulitnya kita parut. jadilah macam rupa di atas ni..



dalam bekas lain, pukul butter dengan gula.





kemudian, masukkan telur ke dalam adunan butter dan gula tadi. pukul lagi. jangan terlalu lama ye nanti kek jadi keras pulak..

tepung gandum diayak dengan serbuk penaik terlebih dahulu.  kemudian boleh lah masukkan tepung gandung ke dalam adunan tadi. yang ini boleh kacau guna senduk aje...


akhir sekali masukkan limau sunkist yang telah diparut tadi.




kacau hingga sebati


masukkan dalam loyang dan bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 1 jam atau hingga kek masak.


ini lah rupa kek yang telah masak dan telah dikeluarkan dari oven.  merekah sikit sebab suhu panas sangat kot.  lain kali kena turunkan suhu 160 darjah celcius lah. 

disebabkan anak-anak dah tak sabo nak makan.. saya potonglah kek tu panas2.  so nampak berderai lah. laju aje kek ini masuk ke mulut....




senang kan???  selamat mencuba


like