Wednesday 29 June 2016

biskut raya...

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

semakin nak dekat nak raya, semakin bersemangat lah pulak anak2 nak buat biskut raya.
secara tak langsung mama diorang pun turut terjebak..
seperti tahun2 lepas saya buat biskut almond london dan semperit rangup. boleh rujuk resepi almond london  di sini dan semperit rangup di di sini..

inilah dua versi biskut semperit saya yang dibuat pada hari yang berbeza.  bezanya yang kaler hijau tu dah habis dimakan oleh anak2 manakala yang warna puple tu masih ada lagi. tak tahu dapat sampai raya atau tak...


manakala biskut almond london pula inilah rupanya.  saya minta bantuan Azim utk letak almond nibs nya... punya lah banyak dia letak...


untuk proses celup coklat kali ni sy gunakan penyepit besi aje...
lagi senang sebenarnya daripada sudu...
sblm ni sy celup coklat sambil bediri kat dapur dgn api terpasang menggunakan teknik double boiler, tp skrg sy gunakan teknik masukkan air panas dalam besen dan letakkan bekas coklat di atasnya. bila coklat dah cair, saya matikan api dan bawa kedua2 bekas tu letak atas lantai.
Bekas coklat mesti lebih besar drpd besen utk bertindak sebagai penutup.  ini untuk membolehkan air panas lebih tahan lama dan coklat akan mencair aje.
sambil duduk kat lantai saya dan Izah celup coklat tu.
cepat dan mudah rupanya.
selama ni sy berpeluh berdiri depan dapur semasa proses mencelup coklat ke dalam biskut...
rupanya selama ni saya salah teknik..
terima kasih kpd group wasap GC chocolatier's 71 atas perkongsian ilmu mencairkan coklat..




selepas selesai mencelup coklat pada biskut almond london tu sy mencipta resepi sendiri bertujuan untuk menghabiskan baki2 kacang almond dan coklat tu.  kalau tak habiskan memang akan terbiar aje lah sampai expired.  rasa rugi pulak sebab bahan2 tu skrg ni agak mahal harganya..

kpd sesiapa yang berminat nak buat ini resepinya... ini anggaran aje ye.. sebab saya habiskan semua bahan yang ada


bahan2
250 gm coklat bar
2 sudu besar cocoa butter
almond nibs (ikut suka)
almond sebagai hiasan.


caranya 
cairkan coklat dengan cocoa butter.  bila dah cair, masukkan almond nibs. kacau dan masukkan dalam paper cup. hiaskan dengan almond yang dibelah dua...  inilah hasilnya...




sekian, wassalam

No comments: