Friday 13 February 2015

perkembangan semasa diet

assalamualaikum semua...

masih ingat lagi tak azam saya yang ingin menurunkan berat tahun ini.   (macam lah orang follow sangat blog ni.. hihihi).  untuk pengetahuan pembaca semua... setakat ini proses menurunkan berat badan saya memberikan impak yang positif.  sampai hari ini, berat badan saya telah menjadi 52.5 kg. maknanya saya telah berjaya turunkan berat badan sebanyak 10 kg dalam tempoh ini. masih ada 7 kg lagi yang perlu dibuang sebelum mencapai berat badan ideal....

untuk pengetahuan semua, saya tidak mengambil sebarang produk menurunkan berat badan.  saya hanya mengira dan mengawal jumlah kalori harian.  saya ada sertakan cara mengira kalori dalam post sblm ini di sini. saya juga menggunakan kaedah pengambilan 20% karbohidrat 40% protein dan 40% serat dalam diet harian saya.  maknanya saya memang kurangkan pengambilan nasi.

untuk program diet cara ini, penurunan berat badan adalah perlahan terutama sekali sekiranya kita kurang bersenam.  dalam seminggu mungkin hanya turun 1 kg sahaja.  namun begitu, kelebihan program diet cara ini adalah kita tak perlu berhabis banyak RM membeli produk perlangsingan.

setakat ini saya memang berpuas hati dengan prestasi diet saya.  sesiapa yang hendak menurunkan berat badan bolehlah cuba cara saya. tak perlu berbelanja byk.. hanya kurangkan pengambilan makanan  maknanya latih perut kita untuk makan sikit. jangan tak makan langsung pulak... nanti penyakit lain pulak yang datang.

sekian celoteh saya pada hari ini..... wassalam




No comments: