Tuesday, 18 November 2014

kegunaan penyapu sawang

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua




gambar apa kah ini?  (ayat macam cerita pendekar bujang lapuk masa belajar membaca pulak...)

yea.... betul.. ini lah penyapu sawang. biasanya kita beli penyapu ini dengan tangkai yang boleh dilaraskan kepanjangannya..... amboi ayat x boleh lawan.. hihihi

rasa2nya ramai yang memiliki penyapu sawang di rumahkan?? biasanya kita gunakan untuk membersihkan sawang yang berada di bahagian siling rumah kita.  baru-baru ini saya ada terbaca dalam facebook sesuatu yang mengujakan.   saya pun tak terfikir sebelum ini....




kita zoom.......








ko tengok, ini rupanya sebab penyapu sawang ni bulat dan lopong kat tengah dia...  bayangkan lah sebelum ini kalau nak bersihkan kipas, jenuhlah saya memanjat kerusi meja dengan gayatnya. lap dengan kain buruk, lepas tu turun bersihkan kain guna air dalam baldi dan panjat lagi..  takkan lah nak panjat dengan bawa baldi pulak kan... kipas tu bukannya rendah terutama sekali utk orang yang kurang tinggi macam saya ni... (bukan pendek okey....).  kalau nak vacum pun bukan boleh nak bersihkan bahagian atas kipas tu... lagipun vacum tu tak cukup panjang untuk sampai ke atas....


soooooo..... lepas ni tak payah panjat kerusi meja lagi ye....


sekian.... wasalam

like