Wednesday 19 August 2015

makanan ringan yang perlu dielakkan ketika berdiet

assalamualaikum semua..

Entry kali ini nak cerita pasal diet pulak.. walaupun  saya telah berjaya mencapai berat badan unggul iaitu antara 45 kg hingga 50 kg (saya cuba maintain  47 kg) tapi saya kena pastikan yang berat ini kekal.  oleh itu pengambilan makanan dan pengawalan kalori makanan yang diambil perlu diteruskan.  kesihatan perlulah diutamakan jugak..

Terima kasih kepada sumber di sini atas perkongsian makanan yang biasanya kita anggap 'ringan' tetapi sebenarnya mengandungi kalori yang tinggi...

 berdasarkan pengalaman saya, saya mengurangkan berat badan dengan mengira kalori yang diambil setiap hari dengan nisbah kabohidrat 20%, serat 40% dan protein 40%.  maknanya saya kurangkan pengambilan nasi, roti, mee goreng dan yang seangkatan dengannya

jom kita tengok makanan ringan tersebut...



















































ini pulak makanan kita yang biasa kita makan waktu sarapan...



sekian perkongsian ilmu untuk hari ini... wassalam..



No comments: