Monday 14 March 2016

apam balik asal jadi

assalamualaikum semua..

layan keinginan tekak.  saya buat breakfast apam balik... hahaha..
biasanya orang makan apam balik waktu petang tapi saya sudah tukar jadi breakfast pulak...

saya punya apam balik ni versi asal jadi aje sebab menggunakan sepenuhnya apa yang ada kat rumah aje..

bahan2
kulit
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula pasir
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
1 biji telur
1 1/2 cwn air
2 sudu besar susu tepung

inti
jagung tin
kacang tanah
mentega/marjerin
gula coklat rice

cara membuatnya

kisar semua bahan2 kulit hingga sebati dengan menggunakan blender. pastikan bahan cecair dimasukkan dulu, diikuti bahan2 kering ye.






selepas kisar, tapis bahan tersebut dan biarkan selama 1/2 jam.

nota: saya kisar bahan2 ni sebaik sahaja bangun dari tidur.  lepas tu biarkan dan saya terus pergi mandi dan solat subuh.  bila dah selesai solat subuh bahan pun dah sedia untuk dimasak



lepas tu saya panaskan non stick pan. kemudian ambil sesenduk adunan dan tuangkan ke dalam pan tadi




agak nampak gelebung, letak lah jagung, kacang tanah dan coklat rice. taburkan sedikit gula.


bila dah agak2 masak lipat 2 jadi seperti gambar di bawah ini



kemudian potong lah mengikut kreativiti masing2 ye...

dah siap....





No comments: