Friday, 9 October 2015

penghuni baru di rumah comel kami

assalamualaikum semua

entry kali ini nak bercerita pasal kejadian pagi tadi..
seperti biasa anak2 saya selepas siap dan bersarapan, mereka akan buka pagar rumah.
masa nak bukak tu saya perasan ada sesuatu di depan pagar rumah.



ini lah yang saya katakan sesuatu tu.  saya rasa pelik sebab malam tadi memanglah saya ada minta azim dgn wani buang sampah. tapi rasanya tak ada pulak suruh budak2 ni buang apa2 kotak.  saya pun suruhlah diorg tegok apa ada dalam kotak tu..


bila diorang dah jenguk kotak tu terus diorg panggil saya suruh saya datang...


rupa2nya ini lah isi dalam kotak itu.  ibu kucing dengan 3 ekor anaknya...
nasib baik kucing.  kalau baby mahunya saya terkejut beruk....
budak2 ni apa lagi eksited lah nak bela kucing ni...
ibu kucing tu macam pasrah aje.
kesian saya tengok.

sebenarnya saya bukan lah tak mahu kucing ni..
tapi memandangkan yang dah ada ni pun macam tak terbela.

papas tu memanglah saya dah mandulkan.
tapi yang telu tu masih beranak lagi. yang terkini ada 5 ekor anaknya.
masih duk dalam kandang lagi pasal anak2nya masih kecil lagi...
bila tambah yang ini memang makin meriah lah penghuni dalam rumah ni..
masalah bila kucing terlalu banyak adalah najis dia.
saya bukanlah orang yang rajin sangat nak bersihkan najis kucing2 tu.
sebab tu saya lepaskan aje kucing2 tu kat area rumah.
jadinya port kucing2 berak memang merata lah.
ada kat pasir, kat kawasan berumput depan rumah, dsb.
bila banyak sangat kucing mulalah bau najis kucing.
itu yang saya tak suka.

untuk jangka masa terdekat ini saya bela lah dulu..
tak sampai hati pulak saya.
esok2 bila dah besar saya sedekah ajelah kat sapa2 yang minat dengan kucing..

maknanya kucing yang ada dalam belaan saya sekarang ni ada12 ekor semuanya.. gulp..
dah macam zoo kucing pulak..
tapi tak apalah.
mungkin ada hikmah disebaliknya.
mana kita tahu..
Allah dah gerakkan hati pemilik kucing ni letak kat rumah saya.
mungkin tuan punya kucing ni tahu kat rumah kita orang ada banyak kucing.
so dia berharap kita orang boleh lah jaga kucing2 ni.
iya lah.. daripada dia letak aje merata2 kat tempat lain.
silap2 kena makan anjing liar pulak..

bersangka baik aje lah...
kiranya org yang letak kucing kat depan rumah kita org ni adalah sifat terpuji jugak..
mungkin dia ada masalah nak bela kot.
atau mungkin dia atau ahli keluarga dia alah dengan bulu kucing kot...
tak kisah lah..

tadi saya bawa kotak tu masuk dan letak aje kat tepi pintu rumah sebab saya dah nak bergerak ke tempat kerja..
petang ni kita tengok lah apa yang terjadi seterusnya ye...


sekian, wassalam.

like