Thursday 29 October 2015

keadaan tanaman

assalamualaikum semua

entry kali ini nak ceritakan perkembangan semasa tanaman edible garden yang terletak di tepi rumah.

dulu saya pernah post di sinisini dan sini tanaman yang ada.
tanaman yang saya tanam tu adalah jenis tanaman yang jenis bermusim.
bila masa berlalu sebahagian daripada tanaman itu pun habis jangka hayatnya...

buat masa sekarang, inilah yang tinggal


pokok cili. yang ini generasi lain.  yang hari tu dah mati.  pokok cili yang saya semai pulak tak hidup. (kena baja dengan tahi kucing. sob. sob. sob). kebetulan saya pergi pasar. jumpa lah pokok cili ini. nampak  menarik aje, terus saya sambar... untuk mengelakkan kucing membuang kat situ, saya letak lah batu keliling pokok tu.  harap2 pokok ini dapt hidup dengan subur...


 

dalam banyak2 biji benah yang saya semai, hanya pokok betik ini sahaja yang hidup.. syukur alhamdulillah. ada jugaklah yang survive daripada baja tahi kucing tu.. huhuhu.  benih betik ni macam yang saya pernah cerita sebelum ini, saya beli online aje.  ini betik sekaki... dikatakan bila tingginya sekaki dah mengeluarkan buah.  kita tunggu ye..

 masa saya pergi ke pasar tu, memang tujuan saya nak cari pokok mulbery ni.  dulu saya pernah tanah tapi dalam pasu.  akibat kena serangan semut, pokok tu dipenuhi keputihan dan mati.  maknanya ini percubaan ke2.  kita tengok lah nanti




inilah pemandangan keseluruhan kawasan yang saya jadikan sebagai kawasan tanaman edible garden saya.. tak luas pun. tapi cukuplah untuk kegunaan saya sekeluarga.

pokok-pokok yang saya cerita dalam entry sebelum ini yang masih ada lagi adalah pokok daun kesum, pokok pandan, pokok daun limau purut dan pokok kari...

ini poko lidah mak mertua yang saya baru tanam. cadangan asal nak letak kat dalam rumah. tapi kena tunggu stabil sikit.


inilah sebahagian pokok bunga yang ada kat bahagian hadapan tepi rumah saya.  tak banyak pun..  buat masa sekarang saya biarkan aje macam ini. tak terfikir nak tambah pokok bunga lain...

sekian, wassalam..

No comments: