Tuesday, 25 April 2017

Explore ke Gua Sireh, Gunung Nambi, Kg Bantang Serian, Sarawak

Assalamualaikum semua

Entry kali ni nak cerita pasal menjelajah gua pula.
terletak di serian, perjalanan ke Gua Sireh mengambil masa lebih kurang 1 jam.
Gua Sireh telah dijadikan kawasan tarikan pelancongan dalam kalender sarawak.
untuk menjelajah ke gua ini, pengunjung diwajibkan menggunakan guider.
jangan cari pasal nak explore sendiri.  kalau sesat dalam gua tak ada orang nak menolong nanti..

bebrapa persediaan yang perlu dibuat sebelum memasuki gua

1.  lampu suluh (head lamp) - wajib bawa sebab dalam gua sangat gelap.  sebaiknya guna head lamp sebab memudahkan pergerakkan kita.  kalau guna lampu suluh biasa, akan membataskan pergerakkan sebab sebelah tangan digunakan utk memegang lampu dan tinggal sebelah tanggan aje untuk pergerakkan.

2.  wisel - penting sebagai langkah2 keselamatan terutama sekali kalau kita terpisah daripada kumpulan.

3.  air minuman -  penat tau nak explore gua ni.  kalau x bw air secukupnya memang nangislah.  takkan lah nak cedok air kat gua tu.. belum terjamin kebersihannya sebab banyak kelawar dan burung layang2 menghuni gua tu.

4. kit kecemasan - penting sebagai langkah berjaga2.  bawa aje. bukan berat mana sangat pun.. saya beli yang basic aje dan masukkan dlm satu tupperware yang kedap udara dan bw aje sepanjang masa.

5. coklat - untuk bekalan tenaga.



gambar di atas adalah Gunung Nambi yang dapat dilihat dari jauh...  Setelah mendengar taklimat daripada guider En Enkol kami pun mula bergerak menuju ke pintu gua..
sebaik sampai di kaki gunung tu, kami perlu menaiki tangga kayu yang agak uzur.  kami dingatkan supaya berhati2 semasa menggunakan tangga tersebut dan elakkan berjalan beriringan kerana dibimbangi tangga kayu tersebut tidak dapat menampung berat.


 

 


ini pemandangan daripada atas dari mulut gua megadap ke bawah.


 

ini pula pemandangan di hadapan gua. (mulut gua).  menurut sejarah, gua ini dulu dihuni oleh sekumpulan manusia yang melarikan diri dan bersembunyi di gua ini untuk mengelakkan diri daripada menjadi mangsa dipenggal kepala.  Nama Gua Sireh diberi sempena penemuan pokok sirih di sekitar gua ini.  jom kita cuci mata dengan gambar2 yang berjaya diambil sempanjang penjelajahan saya bersama junior dan kumpulan KEMBARA.

 

 

 

kami perlu melalui 2 ruang gua yang sangat sempit.  memang cukup2 untuk kita lalu dan memerlukan teknik tertentu untuk melepasinya.  Macam yang saya ckp sebelum ini. dalam gua ini memang gelap sungguh.  nak ambil gambar pun payah..


 


 

 gambar di atas ni sebenarnya nak ambil gambar udang yang ada dalam air, tapi tak nampak pulak udang tu


 

batu kat atas ni dinamakan batu puteri putih sempena penemuan seorang puteri yang memakai serba putih di sini.  yang sebelah kanan tu ada tulisan, tapi saya tak tahu apa yang ditulis.



  

 

gambar di atas ini lah laluan sempit yang kami kena lalu.  tengok yang sebelah kanan tu.  kecil aje laluan tu..




fauna yang dijumpai dalam gua ini..  sebenarnya saya ada snap gambar kelawar tapi tak jumpa pulak..

 


kawasan berpagar ini dikatakan kawasan perkuburan penghuni gua ini.  ada tiga kubur yang ada.


sebelum bergerak turun kita selfie dulu...  kat sini Azim dah request kalau ada masuk gua lagi, dia nak ikut..








 
selepas itu kami terus bergerak ke sungai yang mengalirkan air yang turun dari gua.  Guider kata mesti mandi disitu sebaik sahaja keluar dari gua.. kami pun ikut ajelah...

Azim terus mandi kat sini.  saya celup badan paras pinggang aje.  airnya sejuk dan menyegarkan..  sambil2 tu saya buka bekalan yang dibawa.  kali ini saya bawa nasi lemak berlauk sotong.  bukan main berselera Azim makan sambal sotong tu.  bertambah2.


 




sepanjang perjalanan balik, saya pun snap gambar pemandangan sekeliling kawasan gua ini.  dalam banyak flora yang saya jumpa, pokok lada hitam saya lupa nak snap gambar.  so tak adalah gambar pokok lada hitam kat sini..





sekian, entry untuk kali ini..
Wassalam...






like