Monday 24 June 2019

hiking selepas bercuti panjang

assalamualaikum semua

pada awal tahun lepas saya telah menjalani pembedahan di bahagian lutut (arthroscopy).  akibat pembedahan ini saya dikehendaki berehat daripada aktiviti lasak selama 8 minggu.  namun saya terus berehat panjang memandangkan ramadhan menjelang dan disusuli sambutan hari raya aidilfitri.

Setelah 3 bulan berehat (saya mengikuti fisioterapi dan melakukannya sendiri di rumah), so saya cubalah test semula lutut ni.  sebab dah lama berehat saya tak berani untuk terus mencuba laluan yang mencabar.  so saya ambil keputusan untuk hiking ke waterfall di Gunung Serapi yang mengambil masa 1 1/2 perjalanan pergi.

 

pemandangan waterfall di sini memang cantik.  dan airnya sejuk betul.  Azim aje yang mandi.  saya cuma bersantai2 sahaja menikmati pemandangan


banyak binatang ni saya jumpa sepanjang perjalanan pulang

 


 kulit pokok ini  ada tompokan corak seperti wall  paper

bahagian dalam pokok ni macam alor vera
 dalam perjalanan balik mata saya liar menyaksikan flora dan fauna yang ada.  saya tertarik dengan sebatang pokok yang patah.  mungkin sebab kena tiup angin sebelumnya.  kulitnya bertompok dan bahagian dalam abtangnya seperti alor vera yang mempunyai banyak air.  saya tak berani pegang pokok ni.  sekadar snap gambar aje.


besar juga ulat ni.  tak tahu namanya pun

lebih kurang lagi 20 minit untuk sampai ke laluan keluar, kami terjumpa sejenis pokok bunga yang besar.  1 kuntum dah layu dan sekuntum lagi masih belum berkembang.  menurut petugas di pintu masuk bunga ini akan berkembang lebih kurang 2 hari lagi.  bunga besar ini dipanggil armophophallus.  kalaulah masa mengizinkan memang saya nak datang semula untuk melihat rupanya bila berkembang.  saya teruja sangat sebab dah banyak kali kami datang sini tp tidak ada rezeki jumpa pokok bunga ini.  syukur kali ini diberikan rezeki untuk melihat satu lagi ciptaan ilahi yang menakjubkan.

 

 



 


merah dan kuning dalam satu pokok

syukur alhamdulillah lutut saya memberikan respond yang baik.  Saya hanya menggunakan pace kura-kura aje sebab saya tak mahu mengambil risiko kecederaan lagi.

Sekian, wassalam


1 comment:

Gianna Taylor said...

Great post thankkyou