Monday 17 June 2019

biskut raya - Semperit/ Dahlia 3 bahan

assalamualaikum semua

saya nak kongsikan biskut raya yang saya buat untuk edisi raya tahun ini

sebelum ini saya buat biskut semperit menggunakan bahan lain.  kali ini saya buat yang paling simple aje dan menggunakan 3 bahan sahaja.  sebenarnya saya dah pernah cuba buat biskut ini sebelum ini untuk kudapan anak2.  alhamdulillah menjadi.  jadinya eloklah saya  kongsikan resepinya di sini untuk perkongsian dan rujukan saya pada masa akan datang.  senang.

Resepi biskut Semperit/ dahlia mudah

bahan

1 kg tepung jagung
1 tin susu pekat
500 gm butter

cara-caranya

dengan mengunakan jari, gaul tepung dan butter sampai jadi serbuk roti.  kemudian, masukkan susu pekat.  gaul dengan lembut dan lemah gemalai sahaja.  doh ni memang lembut.  jangan memandai2 tambah tepung pula.  masukkan dalam acuan semperit dan tekan atas dulang pembakar.  letakkan coklat chip sebagai hiasan.


inilah rupanya sebelum dibakar

inilah rupa biskut selepas keluar dari oven.
panas oven dahulu.  bakar pada suhu 180 darjah selama 10 - 15 minit (bergantung kepada jenis oven) atau hingga masak.  

sejukkan dahulu sebelum disimpan dalam balang kedap udara.  mudah kan cara membuatnya...

sekian, wassalam


No comments: