Thursday, 21 January 2016

kisah hobi ku

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

salah satu hobi saya yang masih kekal sampai hari ini adalah membaca novel.  kalau zaman remaja dulu saya suka baca novel penyiasatan.  masa ni siri nancy drew, harry boy, 7 penyiasat dll memang sangat popular lah.  tapi masa ni saya masih bersekolah menengah. nak beli memang tak mampulah.  jadinya saya jadi pengunjung tetap perpustakaan sekolah tiap2 hari...  maknanya tiap2 hari saya akan habis sebuah buku.  masa membacanya adalah waktu tunggu bas selepas balik sekolah.  kalau tak sempat habis, saya sambung baca sebelah malam pulak sebaik sahaja kerja2 sekolah selesai.  selagi tak habis baca buku tu saya tak akan tidur sebab keesokkan harinya saya mesti pulangkan semula buku itu untuk pinjam yang baru pulak... dah macam satu ketagihan pulak....

minat membaca saya memang tak pernah hilang.  bila saya dah mula bekerja, saya mula membeli novel2 pula.  masa ini saya selalu beli novel2 kisah percintaan.  Minat saya kepada penulis  novel triller Ramlee Awang Murshid ini bermula bila saya meminjam buku kawan. kebetulan kawan saya terletak buku bertajuk ADAM atas meja saya.  saya biasanya tak suka beli novel yang penulisnya lelaki. rasa macam tak masuk dengan jiwa bila membacanya.  Entah macam mana saya boleh terminat nak meminjam drpd dia.  kawan saya kata RAM ini banyak novel dan semuanya triller. selepas habis baca novel ADAM tu saya terus pergi kedai buku dan borong semua buku RAM... masa tu siri Sunan belum ada lagi.. yang saya ingat siri Tombiruo yang popular...  bermula daripada waktu itulah saya mengikuti perkembangan novelis RAM ni... asalkan keluar aje novel baru dia, saya akan terus cari di kedai2 buku..

sampai sekarang saya memiliki 25 buah novel drpd novelis RAM ini.  hasil carian saya (ala google aje), RAM telah menghasilkan 33 buah novel. saya tak ada 8... mana nak cari???  yang no 8 dan no 17 tu adalah jalan cerita yang sama. cuma bahasa aje yang berbeza.  saya dah ada yang 17. so tak perlulah nak beli yang no 8.  dan yang terkini adalah  ini..



inilah senarai buku yang saya perolehi. yang warna biru tu tidak ada dalam koleksi saya..


1. Igauan Maut - 1995 - DBP
2. Tombiruo - 1998 - Alaf21
3. Ranggau - 1999 - Alaf21
4. Anugerah Pertama - 2000 - CESB 
5. Mandatori - 2000 - Alaf21
6. Semangat Hutan - 2001 - Alaf21
7. Pei Pan - 2002 - UPDSB 
8. ADAM - 2002 - Alaf21
9. Satu Janji - 2003 - Alaf21
10. Tombiruo Terakhir - 2004 - Alaf21
11. Rahsia Perindu - 2005 - Alaf21
12. Bagaikan Puteri - 2005 - Alaf21
13. Hatiku Diharajuku - 2006 - Alaf21
14. Cinta Sang Ratu - 2007 - Alaf21
15. Ungu Karmila - 2008 - Alaf21 (dipasaran Dis 07)
16. Hijab Sang Pencinta - 2008 - Alaf21 (dipasaran Okt 08)
17. Personal Justice - 2008 - Alaf21
18. Mikhail - 2009- Alaf21
19. 9 Nyawa - 2010 - Alaf21 (dipasaran Nov 09)
20. Cinta Sufi - 2010 - Alaf21 (dipasaran Mac 10)
21. Rayyan Fantasi - 2011 - Alaf21 (dipasaran Dis 10)
22. Sutera Bidadari - 2011 - Grup Buku Karangkraf (dipasaran Mei 11)
23. Fiksyen 302 - 2011 - Grup Buku Karangkraf (dipasaran Dis 11)
24. Sunan Musafir - 2012 - Grup Buku Karangkraf (dipasaran Mei 12)
25. Aku Bercerita - 2013 - Grup Buku Karangkraf (dipasaran Jan 13)
26. Mitos - 2013 (Novel bersiri di ruangan Inspirasi Novel - Berita Harian. Terbit setiap sabtu bermula 7 September 2013)
27. Magis - 2013, Grup Buku Karangkraf ( dipasaran Okt 13)
28. Sunan Nanggroe - Mei 2014,Grup Buku Karangkraf.
29. Antologi Jiwa Kacau 2 : Gaun Berdarah ( Raudhah ) - Mei 2014, Grup Buku Karangkraf.
30. Mitos - Julai 2014, RAMFC ( Telah kehabisan stok)
31. Raudhah - 2015 - Grup Buku Karangkraf ( dipasaran Nov 14)
32. Antologi Jembalang : (Tetamu Siang) - Jan 2015 ( dipasaran Dis 14)
33. Sunan Cinta Nan Sakti-2015

sekian, wasalam

like