Monday 11 January 2016

sekadar untuk renungan

assalamualaikum dan selamat sejahtera semua

diam tak diam dah sampai ke bulan Januari 2016.
rasa macam baru semalam aje kita masuk ke angka 2015.
terasa masa sangat pantas berlalu.
entah kenapa saya terasa mahu merenung kembali perkara-perkara yang saya lalui sepanjang tahun 2015 yang baru berlalu.

Tahun 2015

Sepanjang tahun ini Allah telah memberikan ujian yang amat berat sekali.
ujian yang saya tidak pernah sangka.
ujian yang saya tak pernah terfikir.
ujian yang saya tak pernah terlintas sedetik pun dalam hati saya.
ujian yang saya rasa tidak ada seorang insan pun mahu menerimanya.

Tapi...
Allah telah memilih saya untuk menempuhnya...
Allah telah memilih keluarga saya untuk merasai keperitannya.
rasa mahu rebah dan mengalah.
terasa mahu berputus asa..

Namun begitu,
syukur alhamdulillah, walaupun ujian dirasakan amat berat sekali, tetapi Allah sentiasa membantu.
DIA hadirkan insan2 yang berhati mulia kepada saya.
Sokongan dan doa daripada insan sekeliling saya adalah satu rahmat yang amat besar.
saya semakin menghargai erti persahabatan...
saya semakin menghargai insan2 penting dikeliling saya...
saya semakin menghargai rezeki dan nikmat yang saya miliki...

kadang2 bila saya keseorangan, saya cuba mengimbas kembali kehidupan sepanjang 38 tahun yang telah diberikan olehNya.
apa amalan saya,
apa sumbangan saya kepada agama, bangsa dan negara yang boleh dibanggakan.
apa kesilapan dan dosa2 saya dan..
sejauh mana saya berusaha untuk menjadi hamba yang bersyukur dengan nikmat yang diberikanNya.
adakah saya berusaha menjadi insan yang cemerlang di dunia dan di akhirat.

saya cuba mengingati kembali apakah kesilapan dan dosa2 sama ada dosa kecil atau dosa besar yang mungkin menjadikan Allah murka sehingga menurunkan musibah kepada saya.

atau mungkin Allah ingin menegur saya dengan cara yang amat halus supaya saya kembali kepadanya.

atau mungkin Allah rindukan saya kerana saya terlalu sibuk dengan urusan duniawi hingga menggurangkan amalan saya.

atau mungkin juga Allah mahu saya lebih redha dan sentiasa mengingatiNya disetiap hembusan nafas saya di muka bumi ini.

Allah.....
beratnya ujian ini.

sabar dan redha adalah kunci kehidupan ini.
setiap yang berlaku ada sebabnya.
setiasa bersangka baik denganNya.
Allah tahu apa yang terbaik buat hambaNya.

sujud dan bermohon kepadaNya
semoga doa saya dimakbulkan Allah.
semoga tahun 2016 akan ada sinar kebahagian buat saya sekeluarga.
semoga kehadiran tahun 2016 akan mengembalikan semula sinar yang telah hilang sepanjang tahun  2015 ini.

semoga saya lebih mendekatkan diri kepadaNya.
saya bertekad... nak jadi lebih baik dari semalam...
nak jadi baik, nak jadi baik, nak jadi baik.....

semoga saya terus istiqamah..


Aamiin....




No comments: