Thursday 24 October 2019

Aiskrim Magnum viral Malaysia

Assalamualaikum dan Hai semua..

disebabkan dah viral, maka saya pun terjebak juga lah dengan aiskrim ni. masa mula-mula saya buat tu anak-anak buat tak reti aje tengok mama dia sorang-sorang kat dapur.  tapi bila dah beku, dan bagi diaorg rasa berebut masing-masing nak makan.  sekejap aje habis.  lepas tu merengek suruh mamanya belikan susu kotak lagi sebab diaorang pula nak buat siap minta resepi lagi.  ok saya kongsikan resepinya.  

bahan-bahan


1 kotak susu full cream*
1/2 cawan susu pekat manis*
1 sudu teh esen vanilla*
1 sudu besar ovalete*

plastik ais krim 
1 cawan coklat milk compound coins (kalau nak guna yang dark compound pun boleh, ikut tekak sendiri)

cara-cara

  • saya guna blender aje.  campur semua bahan-bahan yang bertanda*di atas dan blend sampai berbuih.  masukkan ke dalam jug.
  • dalam bekas lain, cairkan coklat menggunakan teknik double boiler.



4 bahan utama

coklat yang saya guna.  nak pakai brand lain pun boleh

cairkan coklat

inilah rupa 4 bahan yang dah siap blend

  • masukkan coklat cair dalam piping bag.  pastikan coklat dah sejuk ye.  tapi kalau u'll ada ilmu kebal tahan panas, on aje lah panas2. 


masukkan coklat dalam piping bag


rupa coklat yang telah diratakan dalam plastik aiskrim
  • lipatkan sedikit bahagian atas plastik aiskrim dan paipkan coklat ke dalamnya.  yang ini kenalah pandai agak2.  buka lipatan dan lepas tu tuangkan adunan susu tadi.  ikat bahagian atas plastik tu. 
  • bekukan dalam peti sejuk selama 6 jam atau lebih sebelum boleh dinikmati.  


aiskrim yang telah siap
 

nyummyyyy...  coklat diluar, aiskrim yang lembut didalamnya 

selain itu juga, resepi ayng sama ini juga boleh digunakan untuk buat aiskrim versi lain pula macam dibawah ni.
versi belang-belang
sekian perkongsian resepi saya.  Selamat mencuba.  Wassalam





No comments: